24 mei, Santiago, vertrek jan met vliegtuig naar A’dam

Om plus minus 12:00 uur het hotel in Santiago verlaten en met de fiets naar het vliegveld. Het regende en mijn navigatie gaf niet de route aan.. Ik had de avond tevoor al geprobeerd maar had geen satellietontvangst. Vervelend genoeg moesten we de weg vinden via de toeristen kaart van de stad en met jan z’n navigatie.
Het was nog een klim naar het vliegveld. Daar heeft Jan mijn overtollige bagage genomen en heb ik mijn tent in de foedraal achterop mijn bagagedrager gebonden, i.p.v. Een grote tas die ik overdwars achterop bond.

Toen ik van het vliegveld af reed wist i wat ik fout had gedaan met de tracks laden. uitleg: ik fiets van Santiago naar Den Haag en volg drie boekjes van de Jacobsroute. Deel I gaat over de route van Nederland naar Tours in Frankrijk. Deel II van Tours naar de Pyreneeën. En deel III is het Spaanse deel. Over elk boekje zijn tracks uitgezet van plus minus 200 km die overeenkomen met de uitleg in de boekjes. Ik fiets echter de route achterste voren dus track I.1. is deel I. track 1 en zal mijn laatste track zijn in Nederland.
In het Spaanse deel is echter ook een route die vanuit Santiago naar de Pyreneeën gaat. Die zijn genummerd van 3.1. Naar 3.6., terwijl de camino Francé andersom genummerd is. Dit heeft op dat moment voor verwarring gezorgd en was vervelend, omdat Jan op tijd op het vliegveld wilde zijn. We waren gelukkig ruimschoots op rijd.

Om 14:00 uur ben ik vertrokken en had een plaats in gedachte waar ik zou stoppen. Ik werd echter geconfronteeerd met een volle herberg. Ik ben toen 20 km doorgereden naar Sobrado, 68 km van Santiago. het laatste half uur was het zachtjes gaan regenen. Sobrado is een gezellig stadje met een groot Cistercienster klooster met aubergue. Een prachtige plek waar veel pelgrims kunnen overnachten. Ik schat dat er wel 100 bedden beschikbaar zijn. Ik ben om 19:00 uur naar de Vespers gegaan en om 21:15 naar de dagafsluiting.
De monniken zingen in het Spaans en de sfeer is hetzelfde als in elk trappistenklooster.
De regen heeft vanaf mijn aankomst onophoudelijk gekletterd. De volgende ochtend om 7:00 uur regende het nog.

Om 7:30 uur heb in ik de mis meegemaakt. Wonderlijk genoeg waten er maar een handjevol pelgrims bij aanweIg, terwijl er 60 pelgrims waren. Daarna gegeten wat ik de avond tevoren in de supermecado had gekocht.
Om 10:30 uur vertrokken naar Lugo en zou daar beslissen om in die stad te slapen of door te fietsen naar een volgende stad.

2 antwoorden op “24 mei, Santiago, vertrek jan met vliegtuig naar A’dam”

1. Beste Michel en medelezers,
    Ik ken Michel al lang maar nog nooit zo intensief met hem opgetrokken als de laatste 2 weken.
    Het was absoluut de moeite waard en heb er een vriend bij.
    Na deze weken waarin hij het soms best zwaar heeft gehad weet ik, dat hij Nederland gaat halen binnen de afgesproken tijd.
    Het is een enorme doorzetter met een goed gevoel voor humor.
    Michel veel succes de komende maand en zie je graag terug de eerste week in juli of eerder. Jan

2. Beste Michel,
    Geweldig om jullie tocht samen tot hier mee te maken. Het was wel af zien met het weer en ik was allang gaan wachten op een zonnetje. Nu verder zonder Jan is denk ik ook een omschakeling om zonder maatje verder te gaan. Wij hebben hier in Chevetogne regelmatig een kaarsje voor jullie aangestoken. En hoop dat de weergoden je nu wat beter gezind zullen zijn.