4 juni van Pamplona naar St.Jean-Pied-de-Port, 77 km

Kathedraal in Pamplona

In Pamplona een pelgrimsherberg gehad. Schoon, goed en in het hartje van het oude centrum.

Pelgrims herberg in Pamplona

‘s-Morgens om 10.00 uur vertrokken. Mede omdat ik de avond tevoren had gezien dat ik op de route in de ochtend onweer zou krijgen. Het onweer is gelukkig uitgebleven. Ik had zo’n mist en daarna bewolkt.
Het aantal pelgrims wandelaars was weer enorm. Ik heb nu ook voor het eerst meer fietsers zoals ik gezien. De route heb ik gekozen over de weg. imageEr zijn alternatieven via tracks, maar die zijn langer en zwaarder. De eerste klim werd nog gevolgd door drie kleinere beklimmingen en dan de grote klim van bij elkaar 600 meter. Ik had er tegenop gezien, maar uiteindelijk was deze laatste etappe niet zwaarder dan ik in Noord-Spanje al had gedaan.

na het enorme stijgen komt er een forse afdaling en nog 8 km redelijk vlak. In St.Jean-Pied-de-Port had ik de afspraak om Adrienne en Jurjen te ontmoeten. Zij waren daar vrijdagavond aangekomen en hebben een studio gehuurd voor 3 dagen in een soort centerparc, maar dan op z’n Frans. Ik had hen gebeld en zij wachtte mij op. Mooi ontvangst en geen zoeken naar en slaapplek.

Adrienne en Jurjen
Adrienne op de Citadel

Na de Noord-Spaanse Antigua Camina heb ik een dag rust gepland.

samen met Adrienne Jurjen hebben we het stadje bekeken. St.Jean-Pied-de-de-Port lijkt een beetje op ons Valkenburg een prachtige Vitadel en veel toeristen met de nodige horeca. Het appartement wat Adrienne en Jurjen hadden gehuurd was fraai en vooral vrij.

maandagmorgen zijn we ons eigen pad weer veer gegaan. Ik was van plan om naar DAX te fietsen en danis ook gelukt. ik schrijf op de camping dit bericht. ik heb het wachtwoord gekregen en de receptie is allang dicht. ik moet wel op de bank voor de receptie blijven, anders heb ik geen ontvangst.

Frankrijk os wat anders. Natuurlijk de taal de de mensen. Voorlopig rijd ik wel door het Baskische deel van Frankrijk en daar zijn wel weer overeenkomsten met Spanje.

op mijn site staat dat ik een andere route zou nemen. Ik hebben echter gekozen om van Pamplona naar St.Jean-Pied-de-de-Port te gaan. Dat was korter en met mijn klim ervaring in Noord-Spanje kon ik die route goed aan. Vanaf Dax gaat de roete weer verder zoal ik die gepland heb. Deel II track 3

5 antwoorden op “4, 5 en 6 juni respectievelijk van Pamplona naar St.Jean-Pied-de-port Frankrijk, rustdag, van St.Jean-Pied-de-port naar DAX”

1. Hoi Michel, Vorige week waren Hilde en ik op Sicilië alleen oostzijde Catania, Fiumefreddo, Noto- hotel SOFI, Siracusa, Modica met zeker 1000 woningen tegen een hoge berg gebouwd incl. enkele grote kerken (World Erfgoed). En zojuist weer je verhalen in- en door- en bijgelezen. Ongelofelijk, wat je nu weer presteert, Mich! Regelmatig schiet in de lach om je manier van schrijven; het lijkt wel of je bij mij in de “Studio” zit. Hoezo? Deze bijv. gemene steile klimmetjes. Dat is er zo een. Ook dat treintunnelfietspad trok mij wel aan. Lijkt Railaway wel van de EO! Die bakkerij bij de molen moet wel heel bijzonder zijn geweest vorige week. Wat een afstanden en nog steeds geen extra biefstuk op je zadel. Super prestatie! Zwembad? Heerlijk. Toon en ik zeer regelmatig, Chris was uitgeschakeld, maar weer terug, Kees heel druk en Leo zien we ook weer beetje komen. Je merkt, jij wordt heel erg gemist. We zijn blij als je weer bij ons in ’t water ligt. Michel, geniet zelf goed van je eigen prestaties en alle indrukken. Neem je eigen tijd, en wel weer op tijd in den Haag terug zijn.
    Hartelijke groeten, Hilde en Max Schauten

2. Beste Michel,
    Vandaag start ik met het volgen van de verhalen. Petje af, moet ik zeggen, hoe je zonder hulpmotor al die beregen neemt en er steeds meer van gaat genieten. Het vertrouwen in het lijf komt met de dagen. Maak het jezelf niet te gemakkelijk is je devies, het uitzicht is in ieder geval des te mooier. Verlaten dorpjes, en waarschijnlijk ook landerijen, geen gezellige terrasjes, meer bagage dus bestaande uit eten en drinken. Geeft niet denk je dan, de bagage wordt lichter naarmate is meer moe wordt. Ik ga nog lezen hoe lang je over een traject gaat doen. Ik zag een traject van 270 km en dacht aan de toer de France en toen zag ik je bagage op de fiets.
    Pamplona of wel Iruna is ons wel bekend van een SNP wandeling. Ook de overgang naar de Franse Pyreneeen zie ik nog voor me, van kaal en warm in Spanje naar kouder en vochtig en hellingen vol varens in Frankrijk.

3. Hoi Michel, Het is je goed afgegaan die laatste twee weken, naar mijn idee ben je eerder in Frankrijk als je had verwacht.ook voor het eerst gekampeerd?
    Nog een goede fietstocht door voor jou het vlakke Frankrijk en wij genieten van je foto’s en berichten. Maria en Jan

4. Hai Michel,
    Mooie verhalen en als ik ze lees, fiets ik ook een stukje mee. Bijzonder vond ik ook die bakkerij en zo leuk dat je een rondleiding kreeg. Onze bakkerij thuis was al moderner maar pappa heeft dit misschien wel meegemaakt toen hij net begon. Geniet nog van het vervolg van je tocht en blijf schrijven!
    Marjan

5. Beste Michel,
    Geleidelijk aan wordt jij toch een pelgrim waar de heilige Jacobus groot respect voor moet krijgen. Ik heb niet veel gelezen van jou reis-verslag. We zijn terug van onze Spaanse vakantie. Wij hebben wel de weg van de minste weerstand genomen. Bijna 4000 km met de auto. Ik zou me moeten schamen als ik lees hoe jij de “op-en-neer-wegen” verovert.
    Groot respect heb ik voor mijn zwager. Geniet van je prestatie en weet dat het thuisfront je wegen met grote belangstelling volgt.
    Groeten ook van Tiny en goede reis verder.