Etappe tien van Padornelo naar Villaderrey 84 km
Etappe elf van Villaderrey naar Ourense 55km

We waren al om 8:00 uur op pad. Zeker in de ochtenden is het nog koud. We zaten ook hoog en dan blijft het kouder. Eerst een lange afdaling met het windjack dicht. In de Loop van de dag is het wel warmer geworden, maar de wind nam ook toe. Er waren twee lange stijgingen, waarvan de tweede met de sterke tegenwind zwaar was. We kwamen in Villaderrey en konden aanvankelijk de aubergue niet vinden. Het bleek een gloed nieuw gebouw te zijn waarvan ik eerst dacht dat het een meubeltoonzaal was. Het woord aubergue stond wel op een plaat staal, maar meestal zien  de herbergen van de camino er heel anders uit. We hadden het bij twee barretjes gevraagd en die hadden de juffrouw reeds gebeld en die stond op de weg. Het bleek  dat e de enige in het gloednieuwe aubergue waren. In het volgende dorp, 1,5 km verder was de winkel nog open. We hebben heerlijke pasta met spinazie en ham gegeten. De bedden waren ook goed en het was stil in de nacht.

Volgende  morgen na een ontbijt klaar gemaakt in de keuken hebben we de deur dicht getrokken van de aubergue. De vrouw is alleen op telefonisch verzoek bereikbaar. Ook vandaag wee begonnen met een afdaling. Temperatuur was laag en er was mist. Toen de zon er doorheen kwam werd het warmer en de wind is er vandaag niet. We bereikte al snel Ouserne. Omdat we voor de siësta waren aan gekomen konden we Nog in een fietsenwinkel twee nieuwe pedalen kopen. Ik heb mijn pedalen kapot getrapt. jan neemt ze mee naar Nederland om ze mogelijk te repareren. Onderweg lukt dat niet. Eenmaal in het stadje zagen we een leuk hotel en hebben we besloten om in Ourense te blijven. We hebben ons verkleed en zijn de stad ingelopen. We hebben wat gegeten op een marktje en door de binnen stad straatjes gewandeld. We zijn als in Galicië. We zien beid nog geen groot verschil met het overige Spanje wat wij hebben gezien. Ik vind het wel opvallend dat zo weinig Spanjaarden een andere taal spreken. Met veel gebaren komen we er meestal uit. We weten alleen niet wat zij allemaal tegen ons te vertellen hebben. Vaak maken de Spanjaarden hun hele verhaal af en ontgaat Ons de inhoud volledig.

‘s-Middags nog een dutje gedaan en  met de WiFi de digitale verplichtingen afgehandeld. Vanavond gaan we de warme maaltijd gebruiken in het stadje.

morgen gaan we verder en moeten we in 2 1/2 dag 160 km afleggen. Na wat we al gehad hebben kan dat niet meer tegenvallen.

2 antwoorden op “Etappe tien van Padornelo naar Villaderrey 84 km
Etappe elf van Villaderrey naar Ourense 55km”

1. Hallo mannen, wat een mooie verhalen! Ik voel dat Michel steeds beter gaat mede door de goede samenwerking met Jan. Door jullie gezamenlijke expertise gaan jullie het volbrengen en ook de tocht naar Nederland gaat m.i. goed verlopen. En zo niet dan toch:-)
    Geniet! En groeten en liefs van zus Marjan

2. Hoi Michel
    Net weer even wat verslagen gelezen van jou en net als bij Jan merk ik dat de stemming goed is en dat het fietsen nu ook stukken beter gaat. Samen gaan jullie Santiago halen en jij redt het dan alleen ook wel. Inmiddels is je fiets helemaal top en ga je verder met minder bagage, moet lukken toch.
    Ik zag dat je al lag te slapen en dat jullie vanavond heerlijk gegeten hebben. Ja, de motor heeft goede brandstof nodig, zeker als er geklommen moet worden. Nog een paar gezellige dagen met Jan, hij is best aardig, toch??